fbpx

Ćwiczenia choreograficzne: Uwaga w ruchu warsztaty z Weroniką Pelczyńską i Katarzyną Sitarz

źródło: https://culture.pl/pl/tworca/weronika-pelczynska

Zapraszamy na warsztaty Ćwiczenia choreograficzne: uwaga w ruchu z Weroniką Pelczyńską i Katarzyną Sitarz, które przygotowane zostały specjalnie z myślą o aktorach i aktorkach i ich rozwoju w dziedzinie współczesnej choreografii i improwizacji.

Punktem wyjścia do 4-dniowego warsztatu będzie ciało widziane nie tylko jako narzędzie i obiekt pracy w teatrze, ale przede wszystkim jako miejsce – źródło, z którego dzięki obserwacji, indywidualnej i zbiorowej uważności można czerpać wiedzę oraz inspirację do rozwoju oraz pielęgnacji własnego rzemiosła.

W oparciu o pracę z ciałem, ruchem i głosem skupimy się na ćwiczeniu percepcji, wyobraźni  i wrażliwości. Przyjrzymy się generowanym narzędziom, ucieleśnianym treściom, przy jednoczesnym podążaniu za przyjemnością oraz komfortem fizycznym jako bodźcem do podejmowania decyzji.

Pierwszą część (2-dniową) warsztatu poświęcimy na pracę z ciałem i jego ruchem. W oparciu o ćwiczenia choreograficzne, performatywne oraz z zakresu tańca współczesnego, będziemy pracować nad koordynacją, rytmem i swobodą ciała w ruchu. Przyjrzymy się samemu doświadczaniu i odnajdywaniu sensów wynikających z pracy z ciałem, a nie egzekwowaniu z odgórnie „wymyślonych” lub „nazwanych” rozwiązań.

Z kolei przez następne 2 dni skupimy się na badaniu relacji głosu, ciała, ruchu i wyobraźni oraz ich fizyczności oraz performatywnego potencjału. Bazując na zadaniach i narzędziach improwizacyjnych, a także rozmaitych technikach somatycznych będziemy badać możliwości wielopoziomowej obecności ciała i głosu w ruchu oraz ich zmienności i stałości.

Podczas całego warsztatu choreografki będą dzielić się z uczestnikami wiedzą teoretyczną oraz empiryczną. W ramach zajęć będziemy pracować zarówno indywidualnie, w parach, jak i grupie.

Informacje szczegółowe:
  • warsztaty poprowadzą: Weronika Pelczyńska i Katarzyna Sitarz
  • termin: 25-28 czerwca 2019; godz.: 10:00 – 17:00
  • miejsce: Sala Andersena, poziom 2 Centrum Spotknia Kultur, Plac Teatralny 1
  • maksymalna liczba uczestników: 20 osób
  • informacje dotyczące kosztów, zapisów pod numerem telefonu: +48 81 532 16 28, kom.: +48 609 703 570, email: info@teatrandersena.pl
 
Weronika Pelczyńska

Absolwentka Eksperymentalnej Akademii Tańca Współczesnego SEAD w Salzburgu, Politechniki Warszawskiej oraz Uniwersytetu Warszawskiego. Stypendystka programów:DanceWEB 2013 (ImPulsTanz, Wiedeń), Carte Blanche 2013 (Modul-Dance, Słowenia) i Alternatywnej Akademii Tańca 2017 i 2019 (Art Sations Foudnation w Poznaniu). Jako tancerka i performerka współpracowała z choreografami w Polsce, Niemczech, Austrii, Francji oraz Chorwacji, m.in. z O. Flominem, M. Kejžarem, D. Freemanem, M. Stokłosą, S. Thiersch, J. Fruckiem, L. Kapetaneą, J. Wielandem, R. Giovanolą, A. Nowicką i B. J.Riepe. Od 2010 roku przygotowuje choreografię dla teatrów dramatycznych oraz filmów. Na stałe pracuje z A. Glińską, R. Jaroszem, A. Seniuk oraz G. Laszukiem. Ponadto, współpracowała z P. Passinim, A. Lipiec-Wróblewską, B. Sass-Zdort, Z.Solakiewicz, A. Holland, B. Prokopowiczem, A. Grzeszykowską i M. Marczakiem. Od 2011 roku prowadzi indywidualne oraz kolektywne projekty artystyczne (m.in. „Yvonne Yvonne”, „Europa. Śledztwo”, „Polowanie”, „it will come later”). Współtworzy Centrum w Ruchu. Prowadzi zajęcia w Akademii Teatralnej w Warszawie na kierunku Wiedza o Teatrze.

Katarzyna Sitarz

Niezależna tancerka, performerka, choreografka i podróżniczka, absolwentka Rotterdam Dance Academy w Holandii. Studiowała filologię słowiańską na Uniwersytecie Wrocławskim oraz uczestniczyła w pierwszej edycji eksperymentalnego programu sztuk performatywnych SMASH Berlin. Stypendystka holenderskiego i polskiego Ministra Kultury i Edukacji, programu danceWEB2010 w Wiedniu oraz Tanja Liedtke Foundation w Australii. Nominowana do programu The Rolex Mentor and Protégé Arts Initiative, pracowała z amerykańską choreograf T.Brown. Współpracowała m.in. z zespołem La Fura dels Baus i Kud Ljud, Teatrem MAAS w Rotterdamie, R.Horta, C.Moisio, M.Stokłosą i I.Chlewińską czy improwizatorem A.Morrish i L.Nelson. Regularnie tworzy, występuje i prowadzi warsztaty w Europie goszcząc również w Brazylii, Argentynie, USA, Kanadzie i Azji. Za wcześniejsze autorskie prace wyróżniona nagrodami na 8th Solo Dance International Festival w Budapeszcie oraz 11th International Solo-Dance- Theater Festival w Stuttgarcie. Od wielu lat zgłębia tajniki tradycyjnego śpiewu, a w szczególności białego głosu, który też eksploruje w swoich artystycznych działaniach. W 2016 w ramach programu Solo Projekt Plus w Art Stations Foundation w Poznaniu stworzyła solową pracę Per-sona, a obecnie w ramach Stypendium Badawczego Grażyny Kulczyk 2019 kontynuuje badania dotyczące relacji ciała i głosu człowieka, zarówno na poziomie fizycznym jak również naukowym i kulturowym.