Ładowanie Wydarzenia

Dla widzów – warsztaty do spektaklu „Anioł za lodówką”

Details

Grudzień 31 | 08:00 - 17:00 |

Organizator

Teatr im. H. Ch. Andersena | Phone: 81-532 16 28 | Email: info@teatrandersena.pl | Website: http://teatrandersena.pl/

Wydarzenie Navigation

Zachęcamy Państwa do skorzystania z oferty warsztatowej skierowanej do widzów spektaklu „Anioł za lodówką”. Uczestnicy bezpośrednio przed/po spektaklu mogą wziąć udział w bezpłatnych warsztatach, wprowadzających/będących kontynuacją do spotkania teatralnego.

Spotkanie jest prowadzone w trybie warsztatowym. Lekcja może się odbyć w siedzibie teatru, bądź na Państwa życzenie, instruktor może poprowadzić spotkanie u Państwa w szkole, w sali lekcyjnej.

Chęć uczestnictwa w warsztatach należy zgłaszać przy rezerwacji biletów na spektakl.

 

 

Scenariusz warsztatów do spektaklu „Anioł za lodówką” w reż. Daniela Arbaczewskiego

Teatr im. H. Ch. Andersena w Lublinie

 

Materiały dydaktyczne: kartki papieru, flamastry, cytaty ze scenariusza (załącznik 1), zdjęcia (załącznik 2),

FAZA WSTĘPNA

  1. Czynności organizacyjne
  2. Nauczyciel zaprasza uczestników do wspólnej podróży w przeszłość. Zapowiada, że całe spotkanie będzie opierać się na podróżowaniu. Prowadzący prosi, aby uczestnicy usiedli w dwóch rzędach (rząd A i B) naprzeciwko siebie. Następnie zapowiada, że za chwilę zada uczniom tematy rozmów/pytania, na które będą ze sobą rozmawiać w określonym czasie – 30 sekund. Osoba 1 opowiada swoją historię osobie 2, po upływie 30 sekund następuje zamiana i tym razem to osoba 2 opowiada na ten sam temat. Po pierwszej turze nauczyciel prosi, aby każdy przesiadł się o jedno miejsce w lewo (tak jak zaznaczono na rysunku) i wówczas system się powtarza.

Pytania/tematy do rozmów:

– Moja pierwsza przyjaciółka z dzieciństwa i Wasza wspólna historia

– Najlepsza potrawa, jaką robi/ła moja babcia

– Mrożąca krew w życiu historia z dzieciństwa

– Pamiątki i kolekcje z dzieciństwa

 

FAZA REALIZACYJNA

  1. Nauczyciel prosi uczestników, aby na kartkach papieru narysowali przedmiot, bez którego nie wyobrażają sobie wycieczki w przeszłość. Sugeruje, że może to być coś praktycznego bądź sentymentalnego. Następnie prowadzący dzieli uczniów na 5-6 osobowe grupy i prosi, aby wspólnie wymienili się informacjami na temat swoich wybranych i narysowanych przedmiotów – dlaczego taki przedmiot, do czego może się mu przydać, czy jest z tym związana jakaś historia?
  2. Następnie uczniowie mają za zadanie opowiedzieć wspólną historię w grupach, inspirując się swoimi obrazkami i rozpoczynając opowieść od „Dawno, dawno temu…”. Jedna osoba kładzie swoją kartkę i zaczyna opowieść, kolejna – dokłada swoją kartkę i dopowiada kolejną część opowieści. Na końcu grupy prezentują swoje opowieści przed sobą.
  3. Nauczyciel zaprasza uczniów do zabawy w rzeźby – ma ona być podstawą do kolejnego ćwiczenia. Uczestnicy dobierają się w pary – jedna osoba jest rzeźbiarzem, druga zamyka oczy i staje się gliną. Ten pierwszy ma za zadanie uformować pomnik, używając jako materiału swojego kolegi z pary. Uwaga! Nie wolno wydawać poleceń (np. podnieś rękę do góry), zabawa odbywa się w ciszy. Następnie gliny otwierają oczy i próbują zgadnąć, kim są, jak nazywa się ich pomnik. Ćwiczenie powtarzamy w grupach – jeden rzeźbiarz – reszta to gliny.
  4. Prowadzący zaprasza uczniów w dalszą podróż – dzieli zespół na grupy – każda z nich ma za zadanie stworzyć trzy rzeźby, prezentujące miasto podane przez nauczyciela, np. Toruń, Zakopane, Warszawa. Uczniowie powinni zastanowić się, co jest charakterystyczne dla danych miast, a następnie zaprezentować to w przestrzeni tak, aby pozostałe grupy odgadły pokazywane miasta.
  5. Grupy otrzymują to samo zadanie do wykonania, ale tym razem każda z nich ma przedstawić Lublin – najpierw zastanowić się, jakie miejsca są istotne i charakterystyczne wg nich, a potem przedstawić przed pozostałymi grupami. Warto również zaproponować grupom pracę z albumem o Lublinie.
  6. Rozmowa – zespół zbiera się we wspólnym kole i rozmawia na temat tego, co zostało przedstawione – dlaczego akurat takie miejsca, co tam się dzieje, jaka jest historia tych miejsca, co tam się działo wcześniej (grupy bazują na swojej wiedzy, ale też na tym, co udało im się wyczytać z albumu).

FAZA PODSUMOWUJĄCA

  1. Omówienie wspólnej podróży warsztatowej – gdzie byliśmy, który moment podróży był najważniejszy dla uczestników (podróż do przeszłości, wspomnienia z wczesnego dzieciństwa, historia miasta i miejsc itp.)
  2. Nauczyciel zachęca, aby każdy stworzył swoją pocztówkę z podróży, wykorzystując stare zdjęcia (archiwalne bądź swoje), cytaty ze spektaklu – pocztówka miałaby być wykonana w formie kolażu. Po drugiej stronie zaś uczeń pisze list do siebie za 50 lat.

Praca domowa:

  1. Wspomnienia mojej babci i dziadka – Katarzyna Skalska, Zapiski babci. W oparciu o książkę, zachęcamy dzieci do wspólnej podróży w przeszłość razem z babcią bądź dziadkiem – ta książka pomoże uporządkować wszystkie wspomnienia, zachęci do opowiadania wnukom historii.

Zał. 1

Mówisz tylko i mówisz. A od mówienia nic się nie zmienia.

Przecież kochanie nasz zegar się spieszy.

Nie mam czasu (…) Na głupoty. Mamo, zrozum, ja myślę.

Trzeba coś zrobić, żeby wszyscy ludzie byli szczęśliwi.

To co się stało z tymi skomplikowanymi sprawami? Rozkomplikowały się?

Wiesz, myślę, że musi gdzieś być. Przepis. Na szczęście. Wystarczy go znaleźć i zapisać.

Dlaczego jak ktoś już coś mądrze wymyślił, to z tego nie skorzystać?

Sweter – to przepis na moje szczęście. Przynajmniej dzisiaj.

Fajnie jest pamiętać, no nie?

Niech nigdy się nie zamkną między nami oczy ziemi

– Nic nie widzę – Bo nie patrzysz – Oczy mam przecież otwarte

– Patrzę! – Ale w drugą stronę. To nie zniknie, jak nie będziesz widział.

– Widzę! – Nie możesz widzieć tego, czego nie ma.

-Uciekamy! – Dokąd? – Przed siebie!

Trzeba zjeść kolację, umyć, zęby i iść spać. To trzeba robić codziennie (…). I przytulać się do mamy też.

Hej! Wy tam, nie stójcie tak! Pomóżcie! Ale jak?

No, już. Na co mam patrzeć? – Na mnie, Tate.

 

cc-by-nc_icon-svg

 

Informacje nt. przebiegu i formy warsztatów:

Małgorzata Adamczyk
Dział Edukacji Teatralnej
edukacja@teatrandersena.pl
691 912 672